مبلمان

لایکو چیست؟ و چه کاربردی در مبلمان دارد؟

لایکو

لایکو یا لایی الیاف پلی استر است که با استفاده از چسبی که به آن بایکو می‌گویند لایکو یا لایی  به هم چسبانده و حالتی سفت و قابل برگشت پذیر تولید می‌کنند که در مصارف عمومی از جمله داخل کاپشن ، پتو ،لحاف و همچنین در مبلمان جهت کرک کردن کارها استفاده می‌شود. لایکو  در دو نوع ساده و پشت موکتی تولید می شود.

لایکو نوعی الیاف طبیعی است که به صورت رشته های دراز و بسیار باریک بوده است و دارای رنگ های سفید می باشد این الیاف پرتاب ترین ها در انواع ریسندگی است ، لایکو از پلی استر و پنبه ساخته شده است.

گرماژ و عرض لایکو

لایکو از گرماژهای مختلف  ۱۰۰، ۲۰۰ ،۳۰۰ و ۵۰۰ می باشد، لایکو تراکم های مختلف دارد و همچنان می توان ارتفاع های مختلف از این محصول یعنی ضخامت های مختلفی را تولید کرد.

لایکو کالای بسیار سبک است که از آن  در پتو ، ملافه استفاده می‌شود و مصارف صنعتی آن در  کاپشن ، کالای خواب و صنعت مبلمان استفاده می شود.

لایکو را در عرض های مختلفی تولید می‌شود. اما در بازار عرض 50 تا 250 سانت فروش بیشتری دارد. وزن لایکو معمولاً  بر اساس گرماژ حدوداً بین ۱۵ کیلو تا ۲۵ کیلو در هر رول می‌باشد. و متراژ های مختلفی دارد که هر کدام بین ۲۵ تا ۳۵ متر است ، لایکو کالای حجیم است.

لایکو پشت موکتی یا بتا

معمولاً در صنعت مبلمان از لایکو پشت موکتی استفاده می شود. لایکو های پشت موکتی یا بتا را چرخکاری می‌کنند و حالت پف روی پارچه ایجاد می کنند و به وسیله چرخکاری می‌توان آن را طرح و شکل دلخواه برش و تولید کرد.

گرماژ لایی پشت موکتی

لایکو های بتا  از گرماژ ، ۵۰  موجود است و با  عرض های مختلف در این مجموعه تولید می شود. لایه های بتا به صورت پشت کاغذی هستند که در مصارف مبلمان و چرخکاری و دوخت و دوز استفاده می‌شود.

مزیت های استفاده از لایی

  • ایجاد سطوح صاف
  • عایق فوم و اسفنج
  • سبب طول عمر اسفنج و فوم می شود
  • مانع از چروک شدن و سر خوردن پارچه می شود

روش تولید لایکو یا لایی

لایکو الیاف پلی استر است که با چسب کره‌ای معمولاً قاطی شده ، داخل حرارت می رود و سطح نرم را تولید می کنند

بیشترین کاربرد لایکو در تولید مبل

لایکو
فروش لایکو با بهترین قیمت در ابزار مبل سینا

بیشترین استفاده لایی برای مبلمانی است که در آن تشک های دوبله استفاده می‌شود. لایکو یا لایی را روی اسفنج با چسب زده می زنند و باعث می شود که تیزی کار گرفته شود و کار به صورت صاف  قرار بگیرد.

با اضافه شدن لایکو به ساختار مبل طول عمر و دوام مبل ها افزایش یافته است و برای کالای خواب نیز الیاف لایکو آنتی باکتریال و ضد حساسیت بودن ان است .

یکی از الیاف بسیار کاربردی لایکو می باشد کارایی بالای این الیاف در کالای خواب باعث شده تا بسیاری از مردم از آن استفاده کنند این وسیله بر روی فوم ها اسفنج ها در روی مبل قرار می گیرند کاربرد در لایکو مبلمان ، بالشت ، تشک و انواع لحاف وجود دارد  بازار تولیدی ایران برای الیاف لایکو می‌تواند علاوه بر مصرف  کنندگان داخلی مصرف کنندگان خارجی را نیز پاسخگو باشند.

تولید کننده انواع  الیاف

تولید کنندگان الیاف طبیعی و مصنوعی را به بازار وارد می کنند، الیاف طبیعی به سه قسمت:گیاهی،دانه ای وساقه ای تقسیم می شود .الیاف مصنوعی به دو قسمت:سنتتیک و الیاف بازیافته تقسیم می شود، که هر کدام از انها دارای ویژگی های خاصی اند و کاربرد خاصی دارند.

ویژگی الیاف لایکو

این الیاف بسیار نرم و قابل انعطاف بوده و از وزن سبک تشکیل شده و قابلیت شستشوی آسان بهره برده و دارای دوام فوق العاده و ضد رطوبت و آنتی باکتریال است. به دلیل جذب رطوبت و خیسی بهترین عایق برای فوم ها می باشد علاوه بر این باعث جلوگیری از چروک نشدن پارچه در مبلمان  می‌شود.

انواع الیاف لایکو :

لایکو ساده

به الیاف ساده مصنوعی که دارای ظاهری پنبه شکل باشد الیاف لایکو ساده می گویند دارای تراکم  و حجم قابل توجهی می باشد برای استفاده از انواع صنایع پرکنی بسیار مناسب است و به هیچ عنوان  آلودگی و رطوبت را جذب نمی کند.

لایکو ساده را برای تولید بالشت ها ، تشک ها و پر کردن انواع کوسن ها و محصولات دیگر از آنها استفاده می کنند

لایکو توپی

نوعی دیگر از الیاف مصنوعی لایکو تولید لایکو توپی شیشه است این الیاف دارای ظاهری تیر های دونه برفی می باشند این نوع الیاف لایکو توپی دارای حجم و پف بسیار بیشتری نسبت به نمونه ساده آن می باشد. معمولا  الیاف لایکو برای استفاده در صنایع کالای خواب و صنعت مبلمان سازی کاربرد دارد.

الیاف لایکو متری

الیاف لایکو متری از الیاف مصنوعی و باشد این الیاف با بافت پفکی و حجیم به صورت گسترده  تولید و پخش می شود الیاف لایکو متری از تولیدات پلی استر است این الیاف بافت پفکی و حجیم در سطحی صاف به صورت گسترده یکپارچه تولید می شود در صنایع مختلف کاربرد دارد این الیاف دارای بافت تو خالی می باشد و هوا به راحتی در آن جریان دارد و گرد و غبار آلودگی محیط و به خود  جذب نمی کند.

این الیاف در صنعت مبل سازی به عنوان لایی و در صنعت عایق سازی عایقی مناسب در برابر حرارت و رطوبت می باشد و در صنعت فیلتر سازی نیزبه عنوان فیلتر از آن استفاده میکنند و کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد .

تفاوت لایکو و پشم شیشه در  چیست؟

مهمترین تفاوت لایکو و پشم شیشه این است که لایکو ضد حساسیت و آنتی باکتریال است اما پشم شیشه می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود. پشم شیشه پس از مدتی پر آن می خوابد و به هم می‌چسبد و شکل اولیه خود را از دست می‌دهد. ممکن است آنها از نظر ظاهری شباهت داشته باشند اما از نظر لطافت و طول عمر بیشتر الیاف لایکو برای انتخاب مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *